´Freakindoktorers lista

Hej på er!
Som sagt så satt jag hela bussresan hem och skrev så att pennan brann.
Det var inte alls svårt. Varje låt kom, en efter en, som rinnande vatten, och jag antecknade bokstavsliknande krumelurer hela tiden. Det syns att jag satt på en buss som skakade och svängde kan jag säga! Jag hade nog kunnat skriva en lista med hundra platser, men det är väl det som är så spännande, att bara få välja några få, speciella låtar! Här är i alla fall min lista, dom flesta punkter är inte i någon speciell ordning, undantag är punkt nummer ett och åtta.
Alla låtarna (utom punkt 8) har en länk som skickar er till låten på youtube! Dom flesta låtarna har faktiskt en egen musikvideo som ni kan spana in!

1. Håkan Hellström - Känn ingen sorg för mig Göteborg.
Att den här låten kommer på första punkten är självklart för mig. Det visste jag långt innan jag tog fram anteckningshäftet och en svarta stiftpennan. Låten inleder inte bara listan, eller Håkans karriär, utan även hela min musikstil. Det var här allt började, och sakta men säkert växte till det jag lyssnar på idag. Sen att låten är grym och får mig att inte vilja sitta still är ju en anledning bara det.


2.
Lars Winnerbäck - Elegi.
Bara gitarrspelet gör att man smälter. Det kombinerat med Lasses Varma röst är oslagbart. Som en dröm.


3.
 Markus Krunegård - Jag är en vampyr.
Redan första gången jag hörde den här reagerade jag på hur rätt allting lät. Hela låten är en enda stor fullträff! En sån här låt som kan spelas tio tusen gånger utan att ens bli det minsta sönderspelad. Efter en veckas youtubelyssnande kunde jag inte stå ut längre. Jag ringde runt till alla stadens skivaffärer för att försäkra mig om att dagen efter skulle den vara min. Markus har en egen, riktigt underbar röst!


4.
Moneybrother - Dom vet ingenting om oss.
Det var faktiskt inte förrän här som jag upptäckte Moneybrother. En låt som även den lyssnades flitigt på i mitt rum.


5.
Lasse Lindh & Timo Räisänen - Kom Kampsång.
Glödlampan kan slänga sig i väggen, så även hjulet. Den bästa idén i världen måste ha varit att Lasse och Timo skulle sjunga låten tillsammans! Hans Olsson heter geniet som ligger bakom det! Jag satt i publiken i Sommarkrysset tillsammans med min pappa då dom framförde låten live, och det är inte bara jag som tyckte att framträdandet var grymt, om vi säger så! Jag kan passa på att påpeka att den här låten är den mest spelade i min ipod, då den är spelad dryga 10 gånger så mycket än alla andra låtar.


6.
Kent - Kärleken väntar.
När jag hör den tänker jag på 2002. Då jag och mamma satt i den mörkblåa Skodan. Hon sjöng med. Jag hade egentligen kunnat välja nästan vilken låt som helst från Vapen & Ammunition, då flera av de spelades flitigt på radion det året.


7.
Broder Daniel - Shoreline.
Ska man visa någon som inte har hört BD, så ska man utan tvekan spela upp den här! En grym låt, som även Anna Ternheim har gjort en (lite lugnare) cover på.


8.
Lasse Lindh - Ditt hjärta måste gå sönder.
Den här låten och siffran åtta hänger ihop på alla sätt och vis för mig. Det är till och med spår åtta på albumet "Jag tyckte jag var glad". Varför den får bo på min lista är personligt. Ni får nöja er med att den är väldans bra!


9.
Håkan Hellström - Det är så jag säger det.
Det här är garanterat den finaste låten som finns, enligt mig! Håkans sköra röst till en underbar text och melodi. Har ni inte hört den så rekommenderar jag klippet från Allsång på Skansen sedan i somras!


10.
Hello Saferide - Get sick soon.
Jag tänker inte avsluta listan utan en Hello Saferide- låt! Valet var faktiskt lite svårt, då alla hennes låtar är helt underbara! Egentligen kunde jag väl ta vilken som helst här. Men den här låten är söt, och fin, den har väl egentligen allt!


11.
Paus - Kärlekens tunga.
Eldkvarn har gjort den här låten från början, och den är väldigt fin. Håkan kör den live ibland (vilket ni också kan se på klippet jag rekommenderade på punkt nio). Men nu lägger jag fokus på den versionen som Paus (Joakim Berg och Peter Svensson) har spelat in. Den är väldigt skör, och väldigt fin! Jag tycker faktiskt att alla borde unna sig 4:50 minuter till att lyssna! Låten finns på en hyllningsskiva som heter Plura 50.


12.
Timo Räisänen - Don´t let the devil ruin it all.
Timo vet hur man får fart på benen! Den här låten är glad, och jag kan i alla fall inte sitta still när jag hör den.


13.
Kent - Utan dina andetag.
Jag satt länge och funderade på vilken låt som skulle få äga den sista punkten på listan. Det stod i mellan några olika låtar, tills alla dom blåstes bort som med vinden, och där stod svaret. Självklart så den sista platsen gå till en låt baserad på Fred Åkerströms låt "Jag ger dig min morgon". Joakim Berg tolkade den, och resultatet blev "Utan dina andetag". En otroligt vacker kärlekslåt, som inte håller mina ögon torra i alla fall!

Hoppas att ni gillade listan, jag har lagt ner några timmar på att skapa den nu i alla fall!


Kommentarer
Postat av: melan

2008-10-24 @ 15:33:06
URL: http://melblom.blogg.se/
Postat av: melan

oj. råkade skriva ett tomt inlägg. det var inte meningen. men ja, håkanspelningen var verkligen underbar. se till att se han i höst på sin klubbturne vetja :D

2008-10-24 @ 15:34:23
URL: http://melblom.blogg.se/
Postat av: Maria

Ååh, Shoreline! <3 Det finns nog inga ord som är tillräckligt bra för att beskriva hur mycket den låten betyder för mig.. Det var nog den första BD-låten jag hörde. Som gjorde att jag började gilla BD. Och den är lika bra fortfarande, om jag var tvungen att välja en låt som jag skulle lyssna på resten av mitt liv så skulle jag nog välja Shoreline.



Haha, jag blev nästan sugen på att göra en sån här lista själv, när jag läste din.. Och visningsbilden är jättesöt :) <3

2008-10-24 @ 20:18:42
URL: http://lukeskywalkertonight.blogspot.com
Postat av: Melan

åh, lasse är mannen. det suger att han aldrig spelar i västsverige.. eller ja, nästan aldrig.

och så svårt att ta sig långt bort om man ska komma hem osv eller hitta sovplats!



men kul för dig :D dansa åt mig om vi inte ses :D

2008-10-24 @ 21:33:17
URL: http://melblom.blogg.se/
Postat av: S

Nu har jag uppdaterat!

Dra på trissor! I'm back!

2008-10-25 @ 13:13:44
URL: http://eyeshot.blogg.se/
Postat av: Dress Like a Princess

Winnerbäck!! :)

2008-10-28 @ 09:11:32
URL: http://dresslikeaprincess.blogg.se/
Postat av: Dress Like a Princess

Jag är inget stort fan av kent men annars ser det bra ut :) hehe

2008-10-28 @ 09:36:58
URL: http://dresslikeaprincess.blogg.se/
Postat av: nicolina

mysigt inlägg. myslåtar.

2008-10-30 @ 15:00:36
URL: http://dimmigadagar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0